
Doç. Dr.
ASLI AKTAN ERCİYES
A BLOK 2. KAT 225
+90 (212) 533 65 32 / 1633
Eğitim
Doktora
BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
Psikoloji
Yüksek Lisans
BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
Psikoloji
Lisans
BOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
İşletme
Araştırma Alanları
- Dil Gelişimi
- İkinci Dil Edinimi
- Dil-Düşünce Etkileşimi
- Bilişsel Gelişim
İş Deneyimi
2018 /
Devam Eden
Psikoloji Bölümü, Dr. Öğretim Üyesi
Kadir Has Üniversitesi
2017 /
2018
Yarı Zamanlı Öğretim Üyesi
Kadir Has Üniversitesi
2017 /
2018
Doktora Sonrası Araştırmacı
Koç Üniversitesi
2015 /
2017
Araştırma Görevlisi
Koç Üniversitesi
2012 /
2015
Araştırma Görevlisi
Boğaziçi Üniversitesi
İdari Görevler
Görev Adı | Görev Yeri | Başlangıç tarihi | Bitiş Tarihi |
---|---|---|---|
Kurumsal Araştırma ve Değerlendirme Direktörü | Kadir Has Üniversitesi, Rektörlük | 23.01.2024 | |
ÇAP danışmanı | Psikoloji Bölümü | 01.01.2020 |
Yayınlar
-
"The link between early iconic gesture comprehension and receptive language",
Doğan, Işıl; Özer, Demet; Aktan-Erciyes, Aslı; Furman, Reyhan; Demir-Lira, Ece; Özçalışkan, Şeyda; Göksun, Tilbe; , Infant and Child Development, (2024) DOI: 10.1002/icd.2552 -
"Maternal underestimations and overestimations of their infants’ word comprehension: effects on mothers’ verbal input and infants’ receptive vocabulary",
Ertaş, Sura; Küntay, Aylin C.; Aktan-Erciyes, Aslı; , Journal of Child Language, (2024) DOI: 10.1017/S0305000924000576 -
"Relationship between Bilingual Experience and Cognitive Control of Bilingual Children",
Gong, Xiaowei; Aktan-Erciyes, Aslı; Karadöller, Dilay Z.; , Dilbilim Arastirmalari Dergisi, (2024) Vol.35, No.2, 197-222 DOI: 10.18492/dad.1463075 -
"Influences of early and intense L2 exposure on L1 causal verb production: Comparison of 5-, 7-, and 9-year-old bilingual and monolingual children",
Aktan-Erciyes, Aslı; Ger, Ebru; Göksun, Tilbe; , First Language, (2024) DOI: 10.1177/01427237241264866 -
"The multifaceted nature of early vocabulary development: Connecting children's characteristics with parental input types",
Göksun, Tilbe; Aktan-Erciyes, Aslı; Karadöller, Dilay Z.; Demir-Lira, Ece; , Child Development Perspectives, (2024) DOI: 10.1111/cdep.12524 -
"Multimodal language in child-directed versus adult-directed speech",
Kandemir, Songül; Özer, Demet; Aktan-Erciyes, Aslı; , Quarterly Journal of Experimental Psychology, (2023) DOI: 10.1177/17470218231188832 -
"Multimodal language in bilingual and monolingual children: Gesture production and speech disfluency",
Arslan, Burcu; Aktan-Erciyes, Asll; Göksun, Tilbe; , Bilingualism, (2023) Vol.39, DOI: 10.1017/S1366728923000196 -
"Parental use of causal language for preterm and full-term children: A longitudinal study",
Ozdemir, Salih C.; Aktan-Erciyes, Asll; Göksun, Tilbe; , Journal of Child Language, (2023) DOI: 10.1017/S030500092300048X -
"Linguistic and nonlinguistic evaluation of motion events in a path-focused language",
Aktan-Erciyes, Asll; Akbuǧa, Emir; Dik, Feyza Nur; Göksun, Tilbe; , Applied Psycholinguistics, (2022) Vol.43, No.4, 829-865 DOI: 10.1017/S0142716422000169 -
"Parental input during book reading and toddlers' elicited and spontaneous communicative interactions",
Ünlütabak, Burcu; Aktan-Erciyes, Aslı; Yılmaz, Duygu; Kandemir, Songül; Göksun, Tilbe; , Journal of Applied Developmental Psychology, (2022) Vol.81, DOI: 10.1016/j.appdev.2022.101436 -
"Relations Between L2 Proficiency and L1 Lexical Property Evaluations",
Altın, Elif; Okur, Nurdem; Yalçın, Esra; Eraçıkbaş, Asude Firdevs; Aktan-Erciyes, Aslı; , Frontiers in Psychology, (2022) Vol.13, DOI: 10.3389/fpsyg.2022.820702 -
"Motion event representation in L1-Turkish versus L2-English speech and gesture: Relations to eye movements for event components",
Aktan-Erciyes, Aslı; Akbuğa, Emir; Kızıldere, Erim; Göksun, Tilbe; , International Journal of Bilingualism, (2022) DOI: 10.1177/13670069221076838 -
"Motor skills, language development, and visual processing in preterm and full-term infants",
Kobaş, Mert; Kızıldere, Erim; Doğan, Işıl; Aktan-Erciyes, Aslı; Demir-Lira, Ece; Akman, İpek; Göksun, Tilbe; , Current Psychology, (2022) DOI: 10.1007/s12144-021-02658-8 -
"Children’s thinking-for-speaking: Bidirectional effects of L1 Turkish and L2 English for motion events",
Aktan-Erciyes, Asli; Göksun, Tilbe; Tekcan, Ali İzzet; Aksu-Koç, Ayhan; , Linguistic Approaches to Bilingualism, (2021) Vol.11, No.5, 669-699 DOI: 10.1075/lab.19027.akt -
"Effects of second-language acquisition on character introductions in 5- and 7-year-old bilingual and monolingual children’s Frog story narratives",
Aktan-Erciyes, Aslı; Ünlütabak, Burcu; Zengin, Betül Firdevs; , First Language, (2021) Vol.41, No.5, 605-622 DOI: 10.1177/01427237211024219 -
"Fine motor abilities and parental input of spatial features predict object word comprehension of Turkish-learning children",
Kobaş, Mert; Aktan-Erciyes, Aslı; Göksun, Tilbe; , Infant and Child Development, (2021) Vol.30, No.4, DOI: 10.1002/icd.2243 -
"Early parental causal language input predicts children's later causal verb understanding",
Aktan-Erciyes, Asll; Göksun, Tilbe; , Journal of Child Language, (2021) DOI: 10.1017/S0305000921000805 -
"Understanding language acquisition: Neural theory of language",
Aktan-Erciyes, Asli; , Journal of Language and Linguistic Studies, (2021) Vol.17, No.2, 697-705 DOI: 10.52462/jlls.48 -
"A multidimensional investigation of pretend play and language competence: Concurrent and longitudinal relations in preschoolers",
Kızıldere, Erim; Aktan-Erciyes, Aslı; Tahiroğlu, Deniz; Göksun, Tilbe; , Cognitive Development, (2020) Vol.54, DOI: 10.1016/j.cogdev.2020.100870 -
"Effects of second language on motion event lexicalization: Comparison of bilingual and monolingual children's frog story narratives",
Aktan-Erciyes, Asli; , Journal of Language and Linguistic Studies, (2020) Vol.16, No.3, 1127-1145 DOI: 10.17263/jlls.803576 -
"Longitudinal effects of second language on first language narrative skills and executive functions of preschool children",
Aktan-Erciyes, Asli; , Journal of Language and Linguistic Studies, (2020) Vol.16, No.1, 42-58 DOI: 10.17263/JLLS.712638 -
"Early event understanding predicts later verb comprehension and motion event lexicalization",
Aktan-Erciyes, Asli; Göksun, Tilbe; , Developmental Psychology, (2019) Vol.55, No.11, 2249-2262 DOI: 10.1037/dev0000804 -
"Parental use of spatial language and gestures in early childhood",
Kısa, Yağmur Deniz; Aktan-Erciyes, Aslı; Turan, Eylül; Göksun, Tilbe; , British Journal of Developmental Psychology, (2019) Vol.37, No.2, 149-167 DOI: 10.1111/bjdp.12263 -
"New insights from children with early focal brain injury: Lessons to be learned from examining STEM-related skills",
Demir-Lira, Ece; Aktan-Erciyes, Aslı; Göksun, Tilbe; , Developmental Psychobiology, (2019) Vol.61, No.3, 477-490 DOI: 10.1002/dev.21847 -
"Narrative discourse: Developmental perspectives"
, Aksu-Koç, Ayhan; Aktan-Erciyes, Asli; , Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives, (2018) -
"Life-span retrieval of public events: Reminiscence bump for high-impact events, recency for others",
Tekcan, Ali I.; Boduroglu, Aysecan; Mutlutürk, Aysu; Aktan Erciyes, Aslı; , Memory and Cognition, (2017) Vol.45, No.7, 1095-1112 DOI: 10.3758/s13421-017-0724-1 -
"Retrieval and phenomenology of autobiographical memories in blind individuals",
Tekcan, Ali; Yılmaz, Engin; Kaya Kızılöz, Burcu; Karadöller, Dilay Z.; Mutafoğlu, Merve; Aktan Erciyes, Aslı; , Memory, (2015) Vol.23, No.3, 329-339 DOI: 10.1080/09658211.2014.886702
Projeler
Proje Adı | Görevi | Proje Türü | Fonlayan Kuruluş | Başlangıç Tarihi | Bitiş Tarihi |
---|---|---|---|---|---|
"Gelişimsel perspektiften nedensel dil, nedensel akıl yürütme ve karşı-olgusal dil ve karşı olgusal düşünmenin incelenmesi: Bir zihinsel uzam çalışması" | Yürütücü | Ulusal Proje | TÜBİTAK ARDEB |
01.05.2024 |
01.05.2027 |
"İkinci dil ediniminin okul öncesi ve okul çağı çocuklarında anlatı becerilerinin kurgusal, dilbilimsel ve algısal süreçlerine olan etkisi: Boylamsal bir çalışma" | Yürütücü | Ulusal Proje | TÜBİTAK ARDEB |
15.07.2020 |
15.08.2023 |
"Edinilen İkinci Dildeki Yazı Yönünün Zaman Akış Yönü Algısına Etkisi" | Yürütücü | Ulusal Proje | TÜBİTAK ARDEB |
01.10.2021 |
01.09.2022 |
Verilen Dersler
Ders Adı | Ders Kodu | Dönem |
---|---|---|
Psikoloji Teori ve Kavramlarına Giriş II | PSYC104 | 2024/25 Bahar |
Dil Gelişimi | PSYC406 | 2024/25 Bahar |
Psikolojide Araştırma Yöntemleri I | PSYC201 | 2024/25 Güz |
Gelişim Psikolojisinde İleri Düzey Konular | PSY531 | 2024/25 Güz |
İki Dillilikte Özel Konular | PSY608 | 2024/25 Güz |